fredag 5 april 2013

Arne Chosfer och Bengt Fram: Ur SKITAPANNOR OCH STALINTRUMPETER 2


Arne:
Bengt, du upphör aldrig att förvåna! Jag bad dig ta fram något riktigt spektakulärt ur din samling - och så kommer du med något som ser ut som ett använt Klyx. Vad är nu detta?

Bengt:
Det ska jag gärna berätta men låt mig börja med en liten historisk utvikning.

Som alla känner till, är det mycket besvärligt att sköta tarmfunktionen i viktlöst tillstånd. Dessa svårigheter var också under lång tid ett hinder för genomförandet av längre bemannade rymdresor. Ett viktigt genombrott skedde när den sovjetryska rymdstyrelsen inför uppskjutnigen av Восток-3 utrustade sina kosmonauter med en helt ny typ av klyx. Det så kallade клизма Космический корма var ett till synes konventionellt engångslavemang men den lilla plastförpackningen var fylld med tungt vatten som visade sig ha för ändamålet lämpade egenskaper. Den enda nackdelen utgjordes av kostnaderna som under hela 60-talet utgjorde en betydande del av rymdprogrammets budget. Faktum kvarstår dock: då NASAS astronauter plågades av kronisk förstoppning kunde deras sovjetiska kolleger sväva omkring i det tillstånd av inre viktlöshet som bara är möjligt för den som njuter regelbundna och rikliga tarmtömningar.


Arne:
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Det är förstås därför som ryssarna alltid såg så spralliga ut i rymden. Och du menar att den här lilla solkiga plastförpackningen ...

Bengt:
Alldeles riktigt! Under ett besök i Leningrad 1979 hade jag förmånen att få träffa en pensionerad kosmonaut. Sedan vi tömt en försvarlig mängd vodka i hans lilla lägenhet, insisterade den godhjärtade mannen på att få ge mig en souvenir från en av hans rymdresor ... Jag är ganska säker på att det här är den enda bevarade lavemangsartikel som befunnit sig i omloppsbana kring jorden.

Arne:
Jag är mållös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar