fredag 5 april 2013

Arne Chosfer och Bengt Fram: Ur SKITAPANNOR OCH STALINTRUMPETER


Bengt:
Låt mig visa en intressant pjäs ur min egen samling. Ett brittiskt så kallat Newton Enema  Mk IV i lackerat tenn och mässing, avsett för användning under tropiska förhållanden.



Newtonsprutan är en av de verkliga klassikerna i det militära lavemangets historia. Den första modellen introducerades redan under Zulukriget där den visade sig vara både lättmanövrerad och effektiv. Vid sekelskiftet hade modellen redan blivit det självklara valet för användning under fältmässiga förhållanden och vid krigsutbrottet 1914 ingångsattes en exempellös masstillverkning. Man räknar med att fabriken i Liverpool tillverkade cira två miljoner Newtonsprutor i ett flertal olika modeller under hela första världskriget. Den sista av dessa, Mk VIII, lanserades på hösten 1918 och var länge det mest avancerade exemplet på militär tarmsköljningsteknik. Newton Mk VIII var fortfarande i bruk i den brittiska armén vid tiden för invasionen i Normandie, då Lancasterbombare från 624:e flygdivisionen i en djärv aktion släppte ned inte mindre än tiotusen lavemangsprutor över Caen. Efter kriget licenstillverkades Newtonsprutor på olika platser i Asien, Afrika och Sydamerika och än idag kan man hitta lappade och lagade men väl fungerande exemplar på Kuba.

Arne:
Och det här är en modell från Första världskriget, antar jag?

Bengt:
Det stämmer. Det är en officersmodell, daterad 1916 och med det färgschema som användes i Palestina.

Arne:
Jag har hört de märkligaste rykten om just det här exemplarets proveniens ...

Bengt:
Ha, ha! Ja, jag köpte det av en släkting till T.E. Lawrence som bestämt hävdade att hans farfars bror släpade med sig just det här exemplaret under hela 20-talet. Jag kan förstås inte intyga sanningshalten i hans berättelse men åtskilliga indicier tyder på att han hade rätt. Och visst är det en svindlande känsla: att använda samma lavemangsutrustning som Lawrence av Arabien.

Arne:
Så sprutan är ännu i bruk, alltså.

Bengt:
Absolut. Två eller tre gånger om året tar jag fram Newtonpumpen och gör en rejäl genomsköljning av hela tarmpaketet.

1 kommentar: