onsdag 2 februari 2011

Warhol och jag

Vintern 1972 deltog jag i en internationell kongress i New York anordnad av USAAF. Jag var där som representant för SAABS flygfabriker och dagarna fylldes av stimulerande presentationer och med värme minns jag de många informella samtalen med andra flygingenjörer från världens alla hörn över en whisky eller två. Resans höjdpunkt var ändå ett slumpartat möte med Andy Warhol på en bar dit jag gått tillsammans med Arne Häggqvist som presenterade mig för den legendariske konstnären. Innan vi skildes åt frampå småtimmarna fick jag infallet att be Warhol rita något på baksidan av en SAAB-affisch jag råkade ha med mig. Resultatet ser ni här ovanför.

Under många år hade jag Warholteckningen hängande på väggen och det känns onekligen lite vemodigt att skiljas från den. Men sanningen är att de senaste årens bokutgivning kostat alla mina besparingar och jag har inget annat val än att sälja den. Nästa vecka auktioneras affischen ut på Sotheby's i London och jag kan i alla fall se fram emot en dräglig ålderdom.

Någon gång i början av 90-talet lånade jag faktiskt ut min Warhol till Pontus Hultén som ville ha med den på en utställning. Under många år hände det sedan att samlare hörde av sig och ville köpa den. Som man kunde vänta sig har det också dykt upp skickligt utförda förfalskningar på marknaden, en av dem ska visst finnas på Moderna museet i Stockholm. Ack ja, så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar