lördag 15 januari 2011

Weredfejden fortsätter: Kurt Wered intervjuas av Barometern


Saxat ur lördagens Barometern:

- Jag har haft en extremt hård vecka och tagit åt mig väldigt starkt, säger Kurt Wered till Barometern om bråket mellan honom och Jan Myrdalsällskapet.


För tredje året i rad har Jan Myrdalsällskapet förbigått Kurt Wered när man delar ut sitt (ö)kända Leninpris. Detta trots att det sedan 2009 finns en aktiv lobbygrupp med namnet "Leninpriset till Kurt Wered", där några av våra mest namnkunniga och inflytelserika intellektuella ingår. Hur kan det komma sig?

- Jag vet inte, säger den östgötske lärdomsgiganten och radikalkonservative debattören Kurt Wered, "det är fullkomligt obegripligt men det står i alla fall klart att Jan Myrdalsällskapet utvecklats till en sluten sekt utan någon som helst verklighetskontakt. Jag menar, det finns ingen svensk kulturpersonlighet som vågar gå mot strömmen på samma sätt som jag, ingen som utmanat den krämarliberalistiska tidsandan på ett så obönhörligt vis. Jag är den ende intellektuelle i Sverige som förstår att det inte går att föra idédebatt utan att knäcka ägg. Och så ger de priset till salongsradikaler och medlöpare. Det är en skandal."

- Nu är jag led på alltsammans och vill egentligen inte kommentera affären vidare, fortsätter Wered. "Jag är inte knäckt", säger han men tillägger: "Den senaste veckan har varit oerhört pressande med all mediebevakning och mobbning i elektroniska medier. Det allra värsta är  hur man nu försöker tiga ihjäl problemet med Jan Myrdalsällskapets agerande och min egen betydelse för den svenska kulturdebatten."

Barometern har förgäves sökt representanter för Jan Myrdalsällskapet för en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar