tisdag 11 januari 2011

Kurt Wered intervjuad i Corren om Leninpriset

Jan Myrdalsamfundets besynnerliga agerande kring Leninpriset och den s.k. Weredfejden uppmärksammas nu också i dagspressen. Idag intervjuas Kurt Wered i Corren.

Wered ångrar sig - är redo att ta emot Leninpris


Jan Myrdalsällskapets beslut att tilldela Maj Wechselmann 2011 års Leninpris har tagit hårt på Kurt Wered, den bekante Linköpingsförfattaren och stridbare debattören som många anser vara en självklar kandidat för Leninpriset. Wered har haft löpande mejlkontakt både med sällskapet och Jan Myrdal själv sedan förra veckan "men", säger Wered, "de vägrar att be om ursäkt eller ens ge en rimlig förklaring till varför jag förbigås år efter år".

Kurt Wered lämnade igår inte sin stuga vid Roxen annat än för ett par timmars pistolskytte på gården.

- Jag vill börja med att säga att jag aldrig haft för avsikt att skada Jan Myrdalsällskapet eller Myrdal själv när jag sa att de borde ge sig ut i den politiska hetluften, säger han till Corren.

Kurt Wered och Jan Myrdal har efter bråket haft mejlkontakt. Vad de skrivit till varandra vill Kurt Wered inte avslöja, men understryker att det inte uttalats några ursäkter från Jan Myrdals sida. Något som Kurt Wered kräver av Jan Myrdalsällskapets frontfigur.

– Han är en offentlig person och företrädare för det sällskap som bär hans namn. Deras vägran att tilldela mig sitt pris betyder ju att man vill att jag ska sluta skriva. Klart jag blir oerhört kränkt och ledsen, upprörd och chockerad när man behandlar mig på det här sättet. Jag kräver en ursäkt.

Kurt Wered menar att sig vara förfördelad och förföljd både som författare och person.

– Jag har aldrig påbörjat en strid mot de här människorna som går till angrepp mot mig. Jag tror ingen svensk författare har fått utstå det jag har fått utstå. Sedan flera år har jag förföljts av olika internethuliganer men att Jan Myrdalsällskapet skulle sälla sig den ylande hopen hade jag aldrig väntat mig.

När bråket blossade upp talade Kurt Wered om att han aldrig tänker ta emot Jan Myrdalsällskapets Leninpris. Men det verkar inte längre vara aktuellt.

– Jag var både arg och ledsen och jag känner teoretiskt sätt att jag borde avböja ett framtida Leninpris. Men Myrdal är inte representant för hela sällskapet och hur de andra känner inför mina böcker. Nu tycker jag att det vore en värdig avslutning på det här bråket om jag accepterade ett Leninpris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar