tisdag 27 april 2010

Kurt Wered och Mats Fram: GLADIATORERNAS INTÅG

Vid midnatt 1 maj 2010 slås portarna upp på Gasverkets nya scen i Linköping. Tankesmedjan Wereds vådligheter bjuder in till en modern amfiteater med performancen GLADIATORERNAS INTÅG. En hyllning till smärtan, sexualiteten och den anarkiska friheten. En motståndsgest, en knuten näve riktad mot den normativa normaliteten och nivellerade queeraktivismen. En affirmation av det ursprungliga begärets förmåga att leda tillbaka till Roten. En ömsint alkemisk transformation. Ett gladiatorspel för det tjugoförsta århundradet. En köttets återuppståndelse. En multimedial megalomani.


Program:

24.00 – Portarna öppnas
(svartklädd personal som rör sig mekaniskt, en sinister atmosfär)

00.10 – Svart mässa
(ackompanjeras av musik - delar av Verdis Requiem baklänges - volymen optimerad för att åstadkomma maximalt obehag)

01.00 – Mats Fram spelar Liszts Csárdás macabre
(flygeln något ostämd; atmosfören disharmonsik)

01.15 - Kurt Wered: De tusen snittens dans
(intertextuell-performativ åkallan av Bataille. Wered skär sig med kökskniv. Blodet droppar över publiken på första bänkraden. Äckel och extas. Wered får en transfusion från en damejean märkt "slaktavfall".)

02.00 – Mats Fram och Kurt Wered: Gladiatorspel (Musik: Panzerfausts Stahlverk IV)
(Improviserad och våldsam kamp. Mats har en treudd, Kurt ett svärd.)

03.00 – Special Guests: Ensemle Sagn.
(Volymen maximalt hög. Dörrarna låses. Droner, rundgång. Personalen piskar publiken med rottingkäppar)

04.15 – Paus. Divertiment: Medlemmar ur Linköpings Kammarorkester.
(Mozart: Divertimento Ess-dur Kv 563)

05.00 - Kurt Wered: Brännmärkning
(Kurt tar brännjärnen från den koleld som brunnit under hela natten och pressar in dem, ett efter ett, i bröstet. Mats häller punsch i såren.)
 
Välkomna till en oförglömlig kulturnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar