måndag 17 augusti 2009

Vox Populi



Så har ännu en cyberklottrare smetat ned kommentarsfältet på Wereds vådligheter med sina fula gubbar. Jag borde knappast bli förvånad: Om man tar på sig uppgiften som folkbildare i en kulturell nedgångsperiod som denna får man väl finna sig i att bemötas med spott och spe från huliganer, slynglar och träskvarelser. Att förvänta sig andra reaktioner vore givetvis naivt, och jag vet bättre. Det gjorde också Ekelund:

Den sällsyntaste lyckträff: att af sitt otium få göra sitt arbete. Antingen står karaktären emot (och det äfven ofta nog hos de utvalda) eller lägga tid, folk-och bildningsläge oöfverstigliga hinder

Att tala inför döva öron, eller försöka överrösta pöbelns vrål, är dock ett fåfängligt värv - och ett slöseri med den tid som är mig given. Jag kommer därför att dra mig tillbaka en tid och låter Erica Sagn och Karin Barbalander sköta Tankesmedjan i min frånvaro. För att citera Ekelund ännu en gång:

Jesuit-principen: undandraga sig världen - för att verka på världen, var ofta nog äfven geni-principen.

- Kurt Wered

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar