tisdag 17 mars 2009

Tankar om frihet och fildelning


Hela mitt liv har jag följt lagar och förordningar. Jag lyssnade till vad mina föräldrar sa till mig och skötte mig genom både folkskolan och realskolan. En riktig mönstergosse var jag och nog syntes det allt i betygen. Likadant var det under mitt år som rekryt vid F 3 utanför Linköping. Jag var flitig och, framförallt, plikttrogen. Befälen visste att de kunde lita på mig, men mer än en gång hjälpte jag också mina kamrater när de hamnat "i klistret", som man sa på den tiden. (Jag undrar förresten om någon av dem läser det här. Fimpen, Berra, Långe John och alla ni andra - Hej på er!) Hade jag kanske själv velat hamna "i klistret" någon gång? Ja, vem vet.

Jag fortsatte i alla fall på den inslagna vägen och klarade av min examen som diplomingenjör vid Åbo Akademi på rekordfart. De spännande åren på SAAB under slutet av sextiotalet ska jag inte orda så mycket om i det här sammanhanget. De är nämligen värda en egen utläggning så småningom...

I början av 70-talet började jag på allvar engagera mig i fackligt arbete. Jag tror att man i allmänhet hade tyckt att jag var en lite "tråkig" och färglös ingenjör men som ombudsman kunde jag faktiskt bidra till att kväsa en konfliktunge bland några av de yngre ingenjörerna. "Rödgardisterna", som vi brukade kalla dem. Det blev lite stökigt ett tag men det hela ledde till att man började uppmärksamma mina insatser, både hos företagsledningen och regeringspartiet. Det var en spännande tid det här och jag ska återkomma till den också...

Och så har det fortsatt. Från barnsben har jag avskytt allt vad fiffel heter. Jag har gjort så gott jag kunnat och varit måttlig med det mesta. Men som pensionär och änkeman är det inte utan att jag ibland vill "slå mig lös", som det heter. En del tycker säkert att jag "går över gränsen" ibland. Men, vet ni vad: Det struntar jag i. Den senaste tiden har jag till exempel börjat med "illegal fildelning" - och jag kan inte undanhålla er, mina läsare, mitt senaste fynd. Håll till godo (medan tid är):

http://thepiratebay.org/torrent/4051819/Thore_Ehrling_and_his_Orkestra_1941-1958

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar