fredag 20 mars 2009

Mitt eget Övralid (2)


Ur dagboken

30.VI.2002
Så nu är jag ägare till ett eget hemman, det underbarast belägna i detta land. I våras påbörjades en ny fas i mitt liv: avtalspensionärens. Sedan dess tillbringar jag så mycket tid som möjligt här i mitt eremitage.

Stillhet, tystnad, samling – nödvändigheter som med största stränghet kräver – Stillhet, tystnad, samling. Och det kan jag finna på denna plats.

En sådan frid, en sådan lycka…

Jag har skrivit nya aforismer.


7.VII.2002
Lugnet störs endast då och då av människorna. Men vad gör det mig? Jag är fri.


10.VII.2002
Tänker tillbaka på mitt liv. De spännande åren i början av 70-talet. Fackliga uppdrag på SAAB. Den intensifierade kontakten med partiet. Och samarbetet med Birger Elmér. Finns kanske här material till en separat volym av memoarerna?

Preskriptionstid?


24.XII.2002
Äter sill och potatis. Rattar in radions P1. Det är stilla härute men jag vet hur det ser ut inne i Linköping: Den skränande hopen sliter sönder det som kunde vara julfrid med sitt mobila telefonerande och i övrigt tarvliga beteende.

Arbetar vidare med memoarerna. Har kommit fram till den första, spännande perioden på SAAB. Arbetet med Viggens efterbränningskammare. Hur kan man göra detta begripligt för lekmannen?

2 kommentarer:

  1. "...Arbetar vidare med memoarerna. Har kommit fram till den första, spännande perioden på SAAB. Arbetet med Viggens efterbränningskammare. Hur kan man göra detta begripligt för lekmannen?"

    TIPS. Ifall Du tycker att Du själv förstår/inser vad Du själv tänkt/skrivit - då förstår/inser vem som annan det också - förr eller senare i vart fall, tror jag... :idea:

    SvaraRadera