fredag 20 mars 2009

Mitt eget Övralid


En del läsare har efterlyst en personligare och mer dagboksaktig ton i "Wereds vådligheter". Trots att det bär mig emot att torgföra intimiteter ur privatlivet, kan jag också förstå detta intresse för privatmannen Kurt Wered. Under rubriken "Mitt eget Övralid" kommer jag därför emellanåt att publicera skisser och dagbloksblad, redogörelser och utredningar som under de senaste åren tillkommit under vistelser i fritidshuset vid Roxen.

27.V.2001
[...] Jag har äntligen hittat en lämplig sommarbostad! När jag nu snart blir avtalspensionär räknar jag också med att kunna tillbringa åtminstone helgerna där. Det här är ett första steg bort från den larmande hopen och marknadsplatsens gyckel... Så länge har jag drömt om en plats att dra mig undan världen, in silvis cum libro, och nu har jag funnit den... Mitt eget eremitage.

Hur skall jag beskriva det? Om du tänker dig ett strängt gammalt biskopshus, som vandrat upp till en säter bland skogar och små stugor, och där i en dröm om en italiensk villa avlat ett barn med ett svenskt egnahemshus, då får du ett enkelt rätlinjigt hus, ett trähus, men ett förnämt... Det anspråkslösa och ändå oväntat stora huset står vid Roxen - jag tänker redan på det som mitt eget Övralid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar